الرسائل العشر فی الاحادیث الموضوعه فی کتب السنه تالیف سید علی حسینی میلانی، معرفی و رد ده حدیث ساختگی [موجود] در منابع اهل سنت، به زبان عربی است.
ساختار
کتاب مشتمل بر دو مقدمه از ناشر و نویسنده و متن اثر در ده بخش است. نویسنده ضمن ذکر احادیث مذکور از منابع اهل سنت، به لحاظ سندی و محتوایی آنها را مورد بررسی قرار داده و در آخر جمعبندی کرده و دیدگاه شیعه را در رابطه با احادیث مذکور مطرح کرده است.
گزارش محتوا
ازجمله روایاتی که در منابع اهل سنت ذکر شده این روایت است: «اصحابی کالنجوم بایّهم اقتدیتم اهتدیتم»؛ اصحاب من بهسان ستارگان هستند به هر کدام اقتدا کنید هدایت خواهید یافت.
نویسنده در این رساله، سند و راویان حدیث «اصحابی کالنجوم» را بررسی کرده و دیدگاههای پیشوایان جرح و تعدیل را درباره آنها نشان داده است. سپس به مفهوم این حدیث پرداخته و ضمن آن، لغزش برخی از اصحاب را برشمرده است. در پایان با اشاره به احادیثی از رسول خدا(ص) که ستارگان را موجب امنیت و امان اهل زمین میداند و تشبیه اهلبیت(ع) به ستاره در احادیث مختلف، آنان را مصداق واقعی ستارگان هدایتگر میشناساند.[۱]
«حدیث اقتدا به شیخین» حدیث مجعولی است که با لباس صحیح در منابع اهل سنت نشسته است. حدیث اقتدا به شیخین چنین است: «اقتدوا باللذین من بعدی ابیبکر و عمر؛ پس از من به ابوبکر و عمر اقتدا کنید».
اهمیت بحث درباره این حدیث جعلی ازاینجهت است که سندی برای اتفاقات و احکام اسلامی قرار گرفته است؛ چراکه برخی برای خلافت ابوبکر و عمر بدان استناد کردهاند و در کنار آن، برخی فقها به فتاوای آن دو در فقه اسلامی حکم دادهاند.[۲]
علماى اهل سنّت، حدیثى را از پیامبر خدا(ص) اینگونه نقل مىکنند که آن حضرت در ضمن سخنى فرمود: «علیکم بسنّتی و سنّه الخلفاء الراشدین»؛ به سنّت من و سنّت خلفاى راشدین تمسک جویید!
آنان این حدیث را در مهمترین کتابهاى خود آورده و بسیارى از آنها، این حدیث را در شمار صحیحترین روایات خود قرار دادهاند. همچنین از این حدیث بهعنوان سند توجیه کننده امور و احکام گذشته و دستاویز اعمال و قضایاى بعدى، بهرهبردارى شده است. حدیثى که وجوب اطاعت از حاکمان و پیروى از سنّت خلفاى راشدین را - حتى در صورت مغایر بودن حکومت و سنّت آنان با موازین شرعى - مورد تاکید قرار مىدهد.[۳]
«حدیث صلاه ابیبکر فی مرض النبی» در صحاح بخاری و مسلم و مسند ابن حنبل و دیگر منابع اهل سنت ذکر شده است. محتوای روایاتی که درباره امامت ابوبکر در بیماری وفات پیامبر خدا(ص) آمده سخت با یکدیگر در تناقضاند، بهطوریکه آنچه در یکی بهصورت ایجابی آمده است، در روایتی دیگر، بهصورت سلبی مطرح شده است که اصولاً امکان جمع بین آنها ممکن نیست. با تمام این تناقضات باز هم علمای اهل سنت، برای صحیح دانستن بیعت با ابوبکر برای جانشینی پیامبر خدا(ص) به این روایات، استدلال میکنند! نتیجه اینکه این روایات با توجه به تناقضاتی که در آنها وجود دارد صحیح نیستند؛.[۴] چراکه پیامبر خدا، ابوبکر و عمر و دیگر مهاجران و انصار را برای جنگ با روم، به فرماندهی اسامه بن زید، فراخوانده بود و درخواستش را چندین بار تکرار کرد و کسی را که از دستور اسامه سرپیچی کند، لعنت کرد. پس چگونه در چنین حالتی ممکن است داستان تعیین ابوبکر برای امامت نماز راست باشد؟.[۵]
رساله بعدی، رسالهای مختصر پیرامون «حدیث تحریم متعه نساء» است. نویسنده در این رساله اثبات میکند که نکاح متعه به استناد کتاب خدا، سنت نبوی و اجماع از احکام ضروری اسلام است که عمر بن خطاب آن را پس از نیمی از خلافتش حرام اعلام کرد. اهل سنت به این موضوع اقرار دارند لذا در توجیه تحریم عمر به تکاپو پرداختند.[۶]
یکی از این روایات منقول در کتابهای معتبر اهل سنت، «داستان خواستگاری حضرت علی(ع) از دختر ابوجهل» است. این داستان جعلی علیرغم توهین به شان و منزلت رسول خدا و امیرالمومنین(ع)، و نادیده انگاشتن موازین اسلامی، در کتابهای مهم اهل سنت نقل شده است. نویسنده در این رساله به دفاع از حریم رسالت و شان و منزلت اهلبیت رسول خدا(ص) پرداخته و با نقد و بررسی داستان خواستگاری امام علی از دختر ابوجهل، ساختگی بودن این داستان را به اثبات رسانده است.[۷]
هفتمین رساله پیرامون «احادیث واژگون در فضائل صحابه» مشتمل بر نقد و بررسی چهار حدیث منزلت، مباهله، سیادت اهل بهشت و سدالابواب است که در منابع اهل سنت مورد تحریف واقع شدهاند. نویسنده هر یک از این احادیث را به لحاظ سندی و محتوایی مورد بررسی قرار داده است؛ بهعنوان نمونه وی درباره حدیث منزلت که در منابع اهل سنت «ابوبکر و عمر نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسی هستند» نقل شده است، گروهی از محققین اهل سنت مانند ابن عدی، ابن جوزی، ذهبی و ابن حجر عسقلانی تصریح به کذب و ساختگی بودن آن کردهاند.[۸]
یکی از حکایاتی که تلاش دارد رضایت امیرالمومنین(ع) را از خلیفه دوم، بیان دارد؛ داستانی است که بیان میکند خلیفه دوم با امکلثوم دختر خردسال امیرالمومنین(ع) ازدواج کرده است. چراکه اگر امیرالمومنین از عمر راضی نبود و اختلافی با وی داشت حاضر نمیشد دخترش را به عقد او درآورد.
طبقات ابن سعد (محمد بن سعد بن منیع زهری متوفای 230ق) قدیمیترین کتابی است که به نقل این ماجرا، پرداخته است.[۹]
این حدیث در هیچیک از کتب صحاح و مسند ذکر نشده است.[۱۰]
احادیث وارده درباره خلفا به ترتیب خلافت: در این رساله چهارده حدیث ساختگی - که به تعبیر نویسنده اندکی از روایات بسیاری است که در منابع اهل سنت آمده- بررسی شده است. برخی از این روایات در کتب نوشته شده پیرامون اخبار ساختگی اشاره شده است که از آن جملهاند: «الموضوعات» ابن جوزی، «الکامل» ابن عدی، «میزان الاعتدال» ذهبی و «اللآلی المصنوعه» سیوطی.[۱۱]
حدیث ثقلین کتاب الله و سنت پیامبر، از گروهی از بزرگان صحابه به طرق مختلف و الفاظ متعدد نقل شده است. در این رساله، تحقیق پیرامون روایتی است که از آن حضرت نقل شده است: «من در میان شما دو چیز گرانسنگ را برجای میگذارم: کتاب خدا و سنتم را». در برخی کتب نقل شده که در خطبه حجهالوداع این حدیث را فرمود. نویسنده در سه بخش، راویان و متن روایت، سپس سند روایات و در آخر دلالت حدیث را بررسی نموده است. وی در آخر چنین نتیجه میگیرد که غرض از ساختن این خبر با این الفاظ، مقابله و معارضه با حدیث ثقلین مورد اتفاق مسلمانان و قطعی الصدور است. پیامبر(ص) در حجهالوداع وصیت به کتاب خدا و عترت و پیروی از آن دو و پرهیز از مخالفت با آنها نمود و فرمود امت مادامیکه به ایندو تمسک جویند گمراه نمیشوند و از هم جدا نمیشوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند.[۱۲]
وضعیت کتاب
آدرس مطالب، ارجاعات و توضیحات در پاورقیهای کتاب ذکر شده است. فهرست مطالب و فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا در انتهای کتاب ذکر شده است.
الرسائل العشر فی الاحادیث الموضوعه فی کتب السنه
- نویسنده : السید علی الحسینی المیلانی
- ارسال به سراسر کشور
- پشتیبانی ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته
- تضمین اصالت و کیفیت کتاب
- تحویل در کمترین زمان
1,200,000 ریال
1,080,000 ریال
موجود در انبار: 1 عدد
در صورت نیاز به تعداد بیشتر این کتاب با پشتیبانی آنلاین هماهنگ کنید
موضوع | موضوعات کتب / کلام و اعتقادات / فرق و ادیان |
---|---|
نویسنده | السید علی الحسینی المیلانی |
ناشر | الحقایق |
زبان | عربی |
شابک | 9789642501021 |
نوبت چاپ | 4 |
سال چاپ | 1428 |
جلد کتاب | گالینگوری |
قطع | وزیری |
تعداد صفحات | 624 صفحه |
وزن | 1020 گرم |