الرسائل الاربع - قواعد اصولیه و فقهیه
٪10 تخفیف
انتشارات: موسسه الامام الصادق علیه السلام شابک: 9789651146220 دسته: موضوعات کتب / فقه / حوزوی برچسب:
  • نویسنده : جمعی از نویسندگان
  • ارسال به سراسر کشور
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته
  • تضمین اصالت و کیفیت کتاب
  • تحویل در کمترین زمان

2,500,000 ریال

2,250,000 ریال

موجود در انبار: 1 عدد


در صورت نیاز به تعداد بیشتر این کتاب با پشتیبانی آنلاین هماهنگ کنید
الرسائل الاربع: قواعد اصولیه و فقهیه، مجموعه‌اى است به زبان عربى، حاوى چهار رساله با نام‌های «قاعده الملازمه بین حکمى العقل و الشرع»، به قلم آیت‌الله جعفر سبحانى، «قاعده لا ضرر»، به قلم محسن حیدرى، «القول المفید فی الاجتهاد و التقید»، به قلم سید‌ ‎طعان خلیل موسوى عاملى و «التسامح فی ادله السنن»، به قلم شیخ على اکبر کلانترى شیرازى، درباره بررسى برخى از قواعد فقه و اصول فقه.

هدف، بیان برخى قواعد فقهى و اصولى است که کاربردهاى فراوانى در فقه و استدلال نمودن بر احکام شرعى دارند.

ساختار
این مجموعه، مشتمل بر چهار رساله است که رساله اول(قاعده الملازمه بین حکمى العقل و الشرع)، شامل یک مقدمه، هفت امر و سه مسئله و رساله دوم(قاعده لا ضرر)، داراى دو مقدمه، سه عنوان کلى با زیرمجموعه‌هاى متعدد و یک خاتمه و رساله سوم(القول المفید فی الاجتهاد و التقلید)، واجد دو مقدمه، یک تمهید، دو فصل، یک خاتمه و تعلیقات و رساله چهارم(التسامح فی ادله السنن)، حاوى دو مقدمه و هفت عنوان مختلف با زیرمجموعه‌هاى متعدد مى‌باشد.

هر یک از این رسایل چهارگانه، مولف جداگانه‌اى دارد که در هر یک از آنها، نگارندگان، با استفاده از ادله عقلى و نقلى، به تحلیل و تبیین قواعد اصولى و فقهى پرداخته‌اند.

گزارش محتوا
قاعده الملازمه بین حکمى العقل و الشرع:
در این رساله، نگارنده، تعریفى از دلیل عقلى و اقسام مستقل آن طرح نموده و بر اساس حسن و قبح عقلى، ارتباط بین احکام عقل و احکام شرع را بیان کرده است، سپس به تفسیر قضیه «کلّ ما حکم به العقل، حکم به الشّرع»، پرداخته و عینیت برخى از احکام عقلى و شرعى و تشخیص برخى از احکام شرعى را توسط عقل، به واسطه همین ملازمه بین عقل و شرع، از این قضیه استخراج مى‌کند.
نگارنده، هم‌چنین دلایل منکرین وجود ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع را بیان کرده و دیدگاه برخى از فلاسفه و متکلمین و اصولیون، مانند ابن سینا، ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجى و محقق اصفهانى را در مورد میزان ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع منعکس کرده و ادله قائلین به حسن و قبح عقلى و منکرین آن را به صورت مجزا بیان داشته است. از جمله مهم‌ترین ادله منکرین که نویسنده به آنها اشاره کرده، به قرار ذیل است:
خداوند، مالک همه چیز است و هر کارى که بخواهد مى‌تواند در ملکش انجام دهد.
اگر حسن و قبح عقلى، ضرورى مى‌بود، نباید در مورد آن بین علما اختلاف وجود مى‌داشت.
اگر حسن و قبح عقلى، ضرورى مى‌بود، نباید حسن و قبح تغییر مى‌کرد.
ثبوت ملازمه بین حکم عقل و شرع و انعکاس دیدگاه‌هاى قرآن کریم و برخى از فقها و اصولیون، مانند شهید صدر، میرزاى قمى، آخوند خراسانى، محقق اصفهانى، محمدرضا مظفر، زرکشى و صاحب وافیه از دیگر مباحث مطرح شده در این رساله است. در بخش پایانى رساله، نویسنده، به لزوم اطاعت از حکم شرعى کشف شده به وسیله عقل و آثار کلامى، اصولى و اخلاقى قایل شدن به لزوم حسن و قبح عقلى اشاره نموده و اساس تکلیف و معرفت الهى، بعثت انبیا و قبول ادعاهاى آنان با معجزه، اختیار انسان و قبح عقاب بلا بیان را در گرو قبول ضرورت حسن و قبح عقلى دانسته است.
قاعده لا ضرر:
در این رساله، ضمن بیان معناى ضرر و ضرار و اقسام و مصادیق آن و سنت نبوى، مراد از این قاعده و مفاد فقهى و اصولى آن مشخص شده و مواردى را که مى‌توان این قاعده را در آنها پیاده کرد، بررسى گردیده است. از نظر نویسنده، مراد از نفى ضرر در امور غیر متدارکو ضررهاى شخصى و نوعى است و در برخى دیگر از غیر این موارد، قاعده تخصیص مى‌خورد. فرض تعارض دو ضرر و ترجیح یکى از آنها و حکم جلوگیرى از ضرر دیدن یک شخص با متضرر شدن یک شخص دیگر، برخى از کاربردهاى قاعده لا ضرر در مسائل فقهى، حکم اضرار به نفس در آیات و روایات و عقل و اجماع، از دیگر مندرجات این رساله است.
القول المفید فی الاجتهاد و التقلید:
در این رساله، ابتدا به ضرورت اجتهاد و تقلید براى تعطیل نشدن احکام اجتماعى و عبادى اسلام پرداخته شده، سپس معناى لغوى و اصطلاحى اجتهاد بیان شده است، آن‌گاه احکام اجتهاد و جواز عمل کردن مجتهد به راى و فتواى خویش و حرمت رجوع وى به غیر و هم‌چنین لزوم رجوع عوام به مجتهد و تقلید کردن از او بررسى گردیده و دلایل شرعى آنها بیان شده است.
در ادامه، به بحث تصدى امر قضاوت توسط مجتهد پرداخته شده و امکان تجزى در اجتهاد و کیفیت اجتهاد در عصر صحابه و تابعین، مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. برخى از شبهات مطرح شده در مورد اجتهاد، در عصر کنونى، تبیین گشته و پاسخ آن نیز داده شده است، آن‌گاه نویسنده، به بحث درباره ادله تقلید پرداخته و ضمن بیان معناى لغوى و اصطلاحى تقلید، ادله جواز آن را بررسى نموده است.
در ادامه، نگارنده، برخى از آیات قرآنى نفى کننده تقلید را مطرح کرده و وجوب تقلید کردن از مجتهد اعلم و عدم چنین وجوبى را نیز بیان داشته است. ادله جواز تقلید از مجتهد مرده و باقى ماندن بر تقلید او، حکم عدول از تقلید یک مجتهد و رجوع کردن به مجتهد دیگر، عدول کردن مجتهد از یک راى و فتواى خویش و مسئله تبدل اجتهاد نیز از مباحث دیگر این رساله است.
التسامح فی ادله السنن:
در این رساله، ابتدا به بحث درباره اصولى و فقهى بودن این مسئله پرداخته شده و سپس ادله نقلى و عقلى قاعده تسامح در ادله سنن، بیان گردیده است. نگارنده، به اخبار من بلغ و حکم عقل در این زمینه اشاره کرده و اقوال برخى از فقها و اصولیون بزرگ شیعه را در این زمینه منعکس کرده است.
در ادامه، به خوب بودن احتیاط در این قبیل از موارد اشاره کرده و اشکالاتى را که بر قائلین به تسامح در ادله سنن، وارد شده است، مطرح نموده و پاسخ آنها را داده است. نویسنده، در همین راستا، به مسئله تشریع و بدعت در دین، شرایط و حرمت آن اشاره نموده و نمونه‌هایى از مصادیق تسامح در ادله سنن و مواردى را که مى‌توان به این قاعده استناد نمود بررسى کرده است.
موضوع موضوعات کتب / فقه / حوزوی
نویسنده جمعی از نویسندگان
ناشر موسسه الامام الصادق علیه السلام
زبان عربی
شابک 9789651146220
نوبت چاپ 1
سال چاپ 1372
جلد کتاب گالینگوری
قطع وزیری
تعداد صفحات 628 صفحه
وزن 1110 گرم
اطلاعات تماس و دیدگاه شما منتشر نخواهد شد



پرداخت آنلاین

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

نماد اعتماد الکترونیکی

سبد خرید

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
ایجاد حساب کاربری
لینک کانال نشرجمال در ایتا لینک کانال نشرجمال در بله لینک کانال نشرجمال در آپارات
سوالی داری بپرس